De Suzuki Methode

Shinichi Suzuki

Shinichi Suzuki (1898-1998) was een Japanse violist en leraar. Zijn vader was eigenaar van de eerste vioolfabriek in Japan. Op 17-jarige leeftijd startte hij zijn vioolstudie, eerst in Tokio, daarna ook in Duitsland. 

Nadat hij zich realiseerde dat elk kind al op jonge leeftijd vloeiend zijn moedertaal spreekt ontwikkelde hij een nieuwe onderwijsmethode, de moedertaalmethode: Kinderen kunnen een instrument leren bespelen op dezelfde manier als ze hun moedertaal leren. 

Na de Tweede Wereldoorlog focuste hij zich volledig op het lesgeven.  Zijn methode raakte al snel wijdverspreid. Wanneer hij sterft in 1998 leerden reeds honderdduizenden kinderen viool of andere instrumenten spelen via zijn methode. 

De Suzuki Methode

Ieder kind heeft het talent om vaardigheden aan te leren die verder ontwikkeld kunnen worden. Zo kan ieder kind viool leren spelen, omringd door een geborgen, liefhebbende en stimulerende omgeving. Dit is meteen een belangrijk aspect van de Suzuki Methode, ook de moedertaal methode. Elk kind kan een instrument leren bespelen, zoals elk kind zijn moedertaal leert spreken. Het eerste woordje wordt eindeloos herhaald en zo komen geleidelijk aan woordjes bij, zonder de voorgaande te vergeten. Een proces waarbij het kind enthousiast en geduldig gestimuleerd wordt. 

Viool leren vanaf jonge leeftijd (3 à 4 jaar)

Ieder kind kan op jonge leeftijd een instrument leren bespelen . Door veel te luisteren leren de kinderen eenvoudige liedjes op het gehoor spelen. Elk kind leert op een speelse manier en op zijn eigen tempo. De notenleer en theorie volgen als ze daar klaar voor zijn. Een belangrijk aspect is de betrokkenheid van de ouders en een stimulerende omgeving. Door het gebruik van een vast basisrepertoire is er al snel interactie tussen beginnende en meer gevorderde leerlingen. 

Suzuki lessen zijn ook geschikt voor oudere leerlingen of volwassenen. Dit kan op dezelfde manier. Ze leren sneller noten lezen en ook hoe ze zelfstandig kunnen oefenen. 

Rol van de ouders

De ouders nemen deel aan het volledige leerproces. Ze wonen de lessen bij en leren zelf ook het instrument te bespelen, om zo thuis op een goede manier met het kind te kunnen oefenen. Leerlingen bereiken steeds betere resultaten door de ondersteuning en motivatie van de ouders.

Rol van de leraar

De leraar zorgt dat ouder en leerling weten wat verwacht kan worden. De leraar geeft de ouder de nodige informatie en feedback om thuis verder te kunnen oefenen. 

Er wordt een vast moment afgesproken voor de individuele les en vooraf bepaalde momenten voor de groepslessen. Op geregelde tijdstippen worden concertjes georganiseerd zodat de leerlingen de kans krijgen om te leren voor publiek te spelen.

Leen Hauspie © 2019